Uit een onderzoek dat in opdracht van juridisch dienstverlener en verzekeraar DAS werd gehouden onder meer dan 1000 Nederlanders, kwamen opvallende cijfers naar voren. De grote lijn: bijna de helft van de ondervraagden gaf aan wel eens een belangrijk contract te hebben getekend zonder de inhoud daarvan te hebben begrepen. En dat kan problemen geven.

Zonder het goed te begrijpen een contract tekenen, 45 procent van de Nederlanders heeft het wel eens gedaan, zo blijkt. Meer dan de helft van hen (56 procent) vraagt bovendien geen advies, om wisselende redenen. Ze vinden dat ze het niet nodig hebben (39 procent) of dat advies te duur is (28 procent) of ze weten niet bij wie ze terecht kunnen (17 procent).

Het probleem doet zich het meest voor bij een koop- of huurcontract voor een woonhuis (34 procent), een arbeidscontract (22 procent) en het boeken van een vakantie (11 procent).

Van de mensen die hebben getekend zonder de inhoud te hebben begrepen zegt 20 procent in een juridische procedure terecht gekomen te zijn.

‘Eén op de vijf mensen komt door tekenen zonder te begrijpen serieus in de problemen’

Lees goed
Wat kun je doen? In de allereerste plaats kunnen we niet anders dan met klem benadrukken: lees stukken vooral wel voordat je ze tekent. Het risico is simpelweg te groot. Op de plek waar je woont of wilt gaan wonen wil je niet in de problemen komen omdat je niet even de tijd hebt genomen om ervoor te gaan zitten. En een beding in een arbeidscontract dat je niet hebt gelezen kan zomaar jaren later van invloed zijn op je verdere carrière. Lees dus vooral. Ga je samen met iemand anders een contract aan, bijvoorbeeld je levenspartner of je zakelijke partner, zorg dan dat in ieder geval één van jullie het contract goed heeft doorgenomen.

‘Zelfs belangrijke contracten worden regelmatig getekend zonder te begrijpen waarvoor er precies getekend wordt’

Vraag door
Begrijp je na het lezen bepaalde delen niet, vraag dan om uitleg. Als een notaris het stuk heeft opgesteld, dan heeft hij de verplichting om je daarbij een heel goede uitleg te geven. Vraag aan hem dus uitleg als je iets niet begrijpt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor je verhuurder of de bij de transactie betrokken makelaar. De opsteller van het contract moet het uit kunnen leggen. Als je je vraag niet stelt krijg je in ieder geval geen antwoord.

En begrijp je het antwoord dat je krijgt nog steeds niet doordat er bijvoorbeeld te moeilijke woorden worden gebruikt? Zeg dat dan gewoon zodat het nog een keer uitgelegd kan worden en je het wel begrijpt. Vaak wordt er veel te veel vakjargon gebruikt zoals dat heet. Of vraag – indien mogelijk – een vriend of familielid met kennis van zaken als dat je meer vertrouwen geeft. En heb je een vraag over een arbeidscontract en ben je lid van een vakbond? Neem dan contact met ze op.

Kom je er dan nog niet uit, dan is er altijd nog de mogelijkheid van een advocaat of juridisch adviseur. Die is vaak niet goedkoop. Aan de andere kant: als je daarmee een juridische procedure kunt voorkomen, dan loont een kleine investering vooraf wel.

2018-10-05T07:20:57+00:00 5 oktober 2018 |